fbpx
  • Israëlnieuws via Whatsapp

  • Nieuws

    Ik heb niets met Jezus

    Ds. Henk Poot - 7 december 2009

    20100224_write.jpgDe vorige keer ging het over christenen die niets met Israël hebben. Maar zo zijn er ook veel Joden die niets met Christus hebben, en de vraag is hoe dat komt.

    Het bezwaar wat ik vaak als eerste hoor is dat wij geloven dat Jezus God is en dat we zo geloven in meer dan één god. Wat dat betreft moeten we voorzichtig leren spreken: wij geloven dat de volheid van God zich in Jezus geopenbaard heeft maar niet dat de hemel leeg was toen Jezus in Bethlehem geboren werd.

    Verzoening
    Een ander punt is de verzoening. Hoewel ook in de Joodse traditie sprake is van een Messias die sterft en het lijden van de onschuldige verzoenende kracht heeft, komt de Messias daar niet als een offer voor de zonde.

    Ook het feit dat met de komst van Jezus Israël niet hersteld en de wereld niet verlost is, is een groot probleem. Eerlijkheidshalve moeten we zeggen dat de Gemeente door Jezus bedoeld is als voorbode van het Koninkrijk en dat we daar in de praktijk aan Israël niet zoveel van getoond hebben.

    Dwang
    Maar er is nog iets: Hoewel Jezus gezegd heeft dat geen tittel en jota van de wet verloren zal gaan en Hij die wet gehoorzaamd heeft, heeft de Kerk het Joodse volk vaak gedwongen die wet, die tot haar identiteit behoort, af te zweren. Bovendien hebben we Jezus als de Koning van de Joden amper serieus genomen en Hem ontdaan van zijn Jodendom. Je zou het kunnen vergelijken met Jozef, die ook niet meer door zijn broers herkend werd omdat hij eruit zag als een Egyptenaar.

    Kruis
    En ten slotte is er in de naam van Jezus zoveel kwaad gedaan aan het Joodse volk, dat het kruis voor hen geworden is tot een symbool van angst en haat. Ik zou willen zeggen, nu het Kerstfeest eraan komt: Laten wij Jezus opnieuw eren als Degene door Wie God de wereld vanuit Israël het heil en verlossing bracht. Dat is niet iets om te verwaarlozen.

    Over de auteur