fbpx
  • De Rotskoepelmoskee op de Tempelberg in Jeruzalem. | Foto: Flash90 - Thousands of Palestinians perform Eid prayers at the Al Aqsa Mosque, in Jerusalem's Old City, marking the muslim holiday of Eid Al Adha. October 04, 2014. Photo by Sliman Khader/FLASH90
  • Israëlnieuws via Whatsapp

  • Nieuws

    Welke status quo?

    11 november 2014

    Iedereen heeft het over de status quo op de Tempelberg, maar niemand weet werkelijk over welke status quo het gaat. Het zou logisch zijn dat we allen de status quo bedoelen die vanaf 1967 tot 2000 bestond.

    Tijdens deze periode van 33 jaar waren er geen beperkingen voor wie de Tempelberg wilde bezoeken, behalve dat men eerbaar gekleed ging. Iedereen die er kwam, entreegeld aan de Waqf (islamitische religieuze stichting die de Tempelberg onder zijn beheer heeft, red.) betaalde en z’n schoenen uittrok, kon de Rotskoepel en de Al-Aqsamoskee van binnen bekijken. Alleen niet tijdens de islamitische gebedstijden. Gidsen werd geen strobreed in de weggelegd als ze korte of langere uitleg gaven over het interieur.

    Niemand maakte bezwaar als een christelijke dominee of priester op ingetogen wijze in een uiterste hoek van de Tempelberg een gebed uitsprak of uit het Nieuwe Testament las. Ook werd er geen protest aangetekend als de gids een plaat liet zien van de Joodse Tempel, de eerste of de tweede, die op de Tempelberg stond voordat deze verwoest werd door respectievelijk de Babyloniërs en de Romeinen.

    De Palestijnse Waqf veranderde de status quo in wat het vandaag is: beperkte bezoekuren; geen entree van de Rotskoepel- en de Al Aqsamoskee; een door de Israëlische politie bekrachtigd verbod om naar de Tempelberg zelfs een Bijbel in een tas mee te dragen; absoluut geen gebeden uitspreken, wat inhoudt dat ook de lippen niet bewogen mogen worden, en in sommige gevallen dat de vrouwen in de groep (toeristen) hun hoofd moeten bedekken.

    Iedere Israëlische gids die in de periode van 1967 tot 2000 werkzaam was, kan bevestigen dat datgene wat hierboven vermeld is, de status quo was. En als die gidsen nog aan het werk zijn, kunnen zij getuigenis afleggen van de veranderingen.

    We zouden allen moeten streven naar een terugkeer van die rustige dagen. Nee, we zouden het moeten eisen.

    Deze brief van Beryl Ratzer kwam bij de redactie van The Jerusalem Post binnen, en het grootste gedeelte ervan werd op 4 november 2014 gepubliceerd. De schrijver is een geregistreerde gids en auteur van A Historical Tour of the Holy Land. | Vertaling: Evelien van Dis