fbpx
  • Joodse bezoekers op de tempelberg. Lange tijd was dit geen enkel probleem en mocht er zelfs gebeden worden. - Foto: Flash90
  • Israëlnieuws via Whatsapp

  • Nieuws

    Islamitische plaatsen?

    4 november 2015

    Het uitvoerend orgaan van UNESCO besloot onlangs dat de grafspelonk van de Joodse aartsvaders en aartsmoeders (Abraham & Sara, Izak & Rebekka en Jakob & Lea) in Hebron, en het graf van aartsmoeder Rachel in Bethlehem nu ineens ‘islamitische heilige plaatsen’ zijn.

    UNESCO ontkent de Joodse geschiedenis van deze plaatsen, waaronder ook het verslag van de aankoop van de begraafplaats door Abraham in Genesis 23.

    In wat voor tijd men ook de Thora dateert, deze verkoop vond plaats meer dan duizend jaar vóór de komst van Mohammed en de islam. Ook wordt ontkend wat Flavius Josephus als feit optekende dat de plek zoals het er vandaag bij ligt, twee duizend jaar geleden door koning Herodes werd gebouwd, nota bene zeshonderd jaar voordat Mohammed en de islam op het toneel verschenen.

    “De identiteit van deze plaats met de plek waar de tempel van Salomo stond, staat buiten alle discussie.”

    God zij dank heeft UNESCO de bewering teruggetrokken dat de Kotel, de Westelijke Muur (Klaagmuur) ook ‘islamitische heilige plaats’ is. Deze Muur waar de Joden eeuwenlang naar toe trokken om te treuren over de verwoesting van de Joodse tempels – de eerste werd verwoest door de Babyloniërs, en de tweede door de Romeinen.

    Geleid door Mahmoud Abbas en sheik Raed, gaan de Palestijnen ermee door hun tirade af te steken tegen de ‘Israëlische pogingen de status quo op de tempelberg te veranderen’.

    Wat houdt deze ‘status quo’ feitelijk in?
    Om de officiële handleiding voor ‘Al-haram al-sharif’ te citeren die in 1925 door de hoogste Moslim Raad is vastgesteld: “De identiteit van deze plaats met de plek waar de tempel van Salomo stond, staat buiten alle discussie. Dit is ook de plaats waar volgens universeel geloof David ‘een altaar voor de HEERE bouwde, en drankoffers en dankoffers bracht.’ (2 Samuel 24:25a)

    Deze aanhaling verschijnt ook in de Waqf handleiding van 1950. Er is ook een volledige pagina tekst bijgevoegd over wat in de volksmond aangeduid werd als ‘de stallen van Salomo’.

    Na een korte beschrijving, volgt de verrassing. “Weinig is bekend over de vroege geschiedenis van de eigenlijke kamer. Waarschijnlijk gaat die zo ver terug als de bouw van Salomo’s tempel. Volgens Josephus was deze plek er en werd gebruikt als een toevluchtsoord voor de Joden tijdens de verovering van Jeruzalem door Titus in het jaar 70 n.Chr.”

    “Ik vraag me verbijsterd af waarom christenen hun mond dichthouden nu de Palestijnen blijven claimen dat er geen Joodse tempel op de tempelberg heeft gestaan.”

    Hoewel dit misschien ongelooflijk klinkt, dit is terug te vinden op https://www.templeinstitute.org/wakf-1925-guidebook.htm.

    Ik vraag me verbijsterd af waarom christenen hun mond dichthouden nu de Palestijnen blijven claimen dat er geen Joodse tempel op de tempelberg heeft gestaan.

    Als daar geen tempel was, waarheen werd Jezus gebracht toen hij acht dagen oud was? (Lucas 2:22-38) En waar keerde hij de tafels van de geldwisselaars om? (Mattheüs 21:12)
    Waar vergeleek Jezus Zijn lichaam met een tempel tijdens Pesach? (Johannes 2:13-22)

    Bid dat de wereld deze leugens niet zomaar zal slikken, maar zal inzien hoe de geschiedenis gemanipuleerd wordt in Israëls nadeelMeer gebedspunten In november 2014 reageerde ik in een ingezonden brief naar The Jerusalem Post als volgt:

    “Iedereen praat over de status quo op de tempelberg, maar niemand weet eigenlijk over welke status quo het gaat. Logischerwijs zou het moeten gaan over de status quo die er tussen 1967 tot 2000 bestond. Tijdens deze 33 jaar waren er geen beperkingen als voor wie de tempelberg kon bezoeken, waaronder het binnengaan van de Rotskoepel moskee en de Aqsa moskee.”

    “De Waqf veranderde de status: bezoekuren werden beperkt, Bijbels meenemen werd verboden, bidden was verboden en een heleboel andere beperkingen kwamen er. Elke Israëlische gids die tijdens de voornoemde periode werkte en tot nu toe nog werkt, kan dit bevestigen. We zouden allen een terugkeer naar deze vredige tijden moeten willen, nee, moeten eisen!”

    Thema

    UNESCOVN

    Over de auteur