fbpx
  • Israëlnieuws via Whatsapp

  • Nieuws

    Nooit te oud om te leren

    Ds. Henk Poot - 15 juni 2016

    Met deze blog begin ik aan een nieuwe serie waarin ik teksten en gedeelten uit de Bijbel wil delen die mij verrast hebben en meer zicht gegeven hebben op Israël. En dan bedoel ik de betekenis van het land, de toekomst, de bestemming van Israël en de relatie van God en zijn Messias met het Joodse volk.

    Ik denk dat veel mensen het zullen herkennen als ik zeg dat mijn inzicht in de weg die God met Israël gaat stap voor stap gegroeid is. Ik had het Joodse volk eigenlijk al lief voordat ik de Bijbelse boodschap over Israël begreep. Achteraf besef ik dat dat ook niet vreemd is. Ons geloof is een gave van God en wordt gevoed door de Heilige Geest en dat betekent dat de liefde voor het Joodse volk daarin meekomt. Dat kan niet anders. Maar hoe het zit duurt wel even.

    “Eén van de geheimen van dit stap voor stap meer inzicht krijgen is dat ik mijn visie, mijn geloofsleer niet laat heersen over de Bijbel.”

    Langzamerhand heb ik teksten uit de Bijbel opnieuw leren lezen en ik heb teksten gezien waar ik blijkbaar altijd overheen gelezen had. Als predikant was ik altijd weer op zoek naar Bijbelgedeelten die voor mijn gevoel aansloten bij wat de gemeente wilde horen, teksten over troost en bemoediging, over bekering en wedergeboorte en leven met Christus. Zo vreemd is dat natuurlijk niet, maar volgens mij heb ik daarbij veel overgeslagen.

    Ik heb ook geleerd om teksten anders te bekijken dan ik altijd had gedaan. Om een voorbeeld te geven: Als Maria in haar loflied zingt dat machtigen van hun troon getrokken worden en oom Zacharias in zijn lofzang juicht dat Israël nu eindelijk verlost zal worden van al zijn vijanden, heb ik vroeger misschien gedacht dat zij een onvolledig en te aards beeld hadden van de redding die Christus zou brengen. Inmiddels doe ik dat niet meer. En ik bedenk met schaamte dat wat zij zongen en waar ik dus amper over preekte, woorden waren die vervuld waren met de Heilige Geest.

    Mensen om mij heen die dit proces ook mee maken zeggen dat de Bijbel zoveel groter is geworden en dat is waar.

    Eén van de geheimen van dit stap voor stap meer inzicht krijgen is dat ik mijn visie, mijn geloofsleer niet laat heersen over de Bijbel. Dat is lastig, voordat je het weet ben je bezig om alles wat je leest te kneden in de vormen die je vertrouwd zijn. Maar ik denk dat God telkens weer door mijn vertrouwde systeem heen breekt.

    Jezus zei dat een Schriftgeleerde die een discipel geworden is van het Koninkrijk als een man is die uit de voorraad van zijn huis nieuwe en oude dingen tevoorschijn brengt. We blijven eigenlijk altijd leerling. Dat is ook één van de beloften die we in de profeten lezen. Jesaja zegt dat “Al uw zonen leerlingen des Heeren zullen zijn”. En natuurlijk is dat een belofte voor Israël, maar ik denk dat ook wij daarin mogen delen. Wie stopt om nog langer leerling te zijn, wordt door Gods woord niet meer verrast en groeit niet verder.

    Vorige week nog werd ik door een woord verrast. Ik ben aan het leren in het Johannesevangelie en ik kende de beroemde uitspraak van Jezus wel dat niemand tot de Vader komt dan door Hem. Hoe vaak wordt die tekst niet gebruikt in het gesprek over Israël. Ik heb moeten leren dat dit niet in de eerste plaats gelezen moet worden als een voorwaarde, maar als een diep inzicht in wie de Zoon des mensen is, was en zal zijn.

    Hij was het altijd al, van voor de grondlegging van de wereld. Maar goed, vorige week las ik in Johannes 6 dus ook het omgekeerde, namelijk dat niemand tot Jezus komt dan wie het van God gehoord en geleerd heeft.

    Nu, de komende tijd wil ik u en jullie deelgenoot maken van wat ik in mijn zoektocht gevonden en geleerd heb. Volgende keer een tekst uit Genesis 12.

    Over de auteur