fbpx
  • Nederlandse docenten in Yad Vashem tijdens de CIDI studiereis. - Foto: CIDI
  • Israëlnieuws via Whatsapp

  • Nieuws

    Leerzaam en noodzakelijk

    Joanne Nihom - 19 januari 2017

    Sinds 2007 organiseert het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) reizen voor docenten, docenten-opleiders en andere educatief betrokkenen naar Holocaustmuseum en – onderwijsinstituut Yad Vashem. Het doel van de reis is om in de klas beter les te kunnen geven over de Tweede Wereldoorlog. Ook wordt er in het programma een koppeling gelegd naar het hedendaags antisemitisme en hoe dat valt te bestrijden.

    Eind december organiseerde het CIDI voor de elfde keer deze reis. “Het enthousiasme was groot, vijfentwintig docenten geschiedenis en maatschappijleer namen deel”, aldus Naomi Mestrum, project– en financieel manager van het CIDI. “Doel van de reis is een uitwisseling van ideeën en ervaringen en verdieping van historische kennis, als ook het vertrouwd raken met nieuwe leermiddelen en methodes. Zo was er een rondleiding door Yad Vashem en waren er colleges en workshops.”

    “De manier waarop we de Tweede Wereldoorlog volgens de geschiedenisboeken hanteren, voelde voor mij niet verdiepend genoeg.”

    Omdat docenten tijdens hun lessen over de Tweede Wereldoorlog regelmatig worden geconfronteerd met het Israëlisch/Palestijns conflict, was dit onderwerp ook een gespreksonderwerp. Jeffrey (24), docent geschiedenis: “Die combinatie is nodig omdat veel leerlingen het Midden-Oostenconflict en de Tweede Wereldoorlog door elkaar halen.”

    Jeffrey is net terug en zeer tevreden over de reis. “De manier waarop we de Tweede Wereldoorlog volgens de geschiedenisboeken hanteren, voelde voor mij niet verdiepend genoeg. Het zijn twee hoofdstukken en dan ga je over op het volgende onderwerp. Ik wilde meer weten. De informatie die ik door deze reis heb gekregen, heeft er voor gezorgd dat ik de afgelopen week zeven lessen heb kunnen geven zonder echte voorbereiding, zo goed is de informatie de we tijdens de reis hebben gekregen.”

    Ook Rianne Zuurmond-Geelhoed (30), docent maatschappijleer en maatschappijwetenschappen, kwam enthousiast terug van de reis: “Ik wilde altijd al een keer naar Israël, de plek waar de geschiedenis van de Bijbel zich heeft afgespeeld. Deze reis was een mooie kans. Daarnaast ben ik geïnteresseerd in het politieke conflict in het Midden Oosten. De reis heeft mij nieuwe informatie en een extra verdieping van de situatie gegeven. Dat kan ik gebruiken in mijn lessen.”

    “Volgend jaar verandert het vak maatschappijwetenschappen in een concept/contextbenadering. Er is dan veel ruimte voor eigen onderwerpen die leerlingen dan proberen te beschrijven, begrijpen en verklaren aan de hand van een set complexe begrippen. De Tweede Wereldoorlog en de huidige situatie in Israël zullen daar zeker veel mogelijkheden voor bieden.” De reis werd voorbereid tijdens een seminar in Vught, waar informatie werd gegeven over Joden in Nederland voor, en tijdens, de Tweede Wereldoorlog.

    Naomi: “Via ons Platform Educatie WOII en Sjoa houden we contact met de leraren.” Dit Platform is ooit opgericht door deelnemers van eerdere seminars om contact te houden, samen aan projecten te werken, en ervaringen en lesmateriaal uit te wisselen. Het Platform heeft een eigen site met onder meer informatie over antisemitisme.

    “Op 8 april aanstaande is er een symposium voor leden van het Platform en andere geïnteresseerde docenten, waar de opgedane kennis en ervaring worden verdiept. Er zullen verschillende workshops zijn, zoals over het Arabisch-Israëlisch conflict. Onze ervaring is inmiddels dat tijdens lessen over de Tweede Wereldoorlog leerlingen vaak met opmerkingen komen over het hedendaagse conflict tussen Israël en de Palestijnen. De docenten krijgen van ons informatie en tools hoe hiermee het beste om te gaan”, aldus Naomi.

    Voor informatie: n.mestrum@cidi.nl

    Over de auteur