fbpx
  • Deelnemers aan de reis van het CIDI in Yad Vashem in Jeruzalem. - Foto: CIDI
  • Israëlnieuws via Whatsapp

  • Nieuws

    ‘Aandacht voor holocaustonderwijs belangrijk’

    Joanne Nihom - 29 januari 2018

    Gisteren vond de jaarlijkse Auschwitzherdenking plaats. Omdat wat er toen gebeurde nooit en te nimmer vergeten mag worden. Omdat de miljoenen mensen die toen werden vermoord voor altijd in ons voort blijven bestaan.

    Eind 2017 vertrokken zesentwintig Nederlandse docenten geschiedenis- en maatschappijleer naar Jeruzalem onder begeleiding van het Centrum voor Informatie en Documentatie Israel (CIDI). Tien dagen lang volgden de deelnemers een seminar over Holocausteducatie aan de International School for Holocaust Studies van het herdenkingsmuseum Yad Vashem.

    “Goed onderwijs over de Holocaust is belangrijker dan ooit”, aldus Naomi Mestrum, adjunct-directeur van het CIDI. “Over twintig jaar zullen er nauwelijks nog ooggetuigen van de Holocaust in leven zijn. Zeker nu antisemitisme overal toeneemt, hebben we de plicht hun verhaal te blijven vertellen.”

    “Ik hoop in mijn toekomstige lessen de focus meer te leggen op de geschiedenis van personen en minder op de statistieken die er over de Tweede Wereldoorlog zijn.”

    De docenten verdiepten hun kennis over 1940 – 1945 en leerden nieuwe lesmethodes om deze kennis zo goed mogelijk over te brengen. Naast het seminar maakten zij ook kennis met de Israëlische cultuur en haar geschiedenis tijdens door het CIDI georganiseerde excursies.

    “Uitgangspunt van Yad Vashem is dat de slachtoffers van de Holocaust allen individuele personen waren met hun eigen ervaringen en hun eigen verhaal”, aldus Mestrum. “De deelnemende docenten leerden om te kijken door de ogen van een Holocaustslachtoffer, om zich zo écht in te leven in wat er toen gebeurd is.”

    Wesley Engelhart is docent op het Rijks vmbo-campus te Nijmegen, waar hij het vak Mens & Maatschappij doceert. “De CIDI-reis was een goede aanvulling voor het jaarlijks terugkerend project op onze school: ‘Wat zou jij doen tijdens een oorlog?’. Dit is een rollenspel waarbij we de leerlingen daders, slachtoffers, omstanders en helpers tijdens de Tweede Wereldoorlog laten zijn.”

    Paula van den Kerkhof geeft geschiedenis op het Van Maerlantlyceum in Eindhoven. Vorig jaar werd zij genomineerd voor ‘beste geschiedenisdocent’. Reden voor het CIDI om haar uit te nodigen voor deze bijzondere reis. “Ik hoop in mijn toekomstige lessen de focus meer te leggen op de geschiedenis van personen en minder op de statistieken die er over de Tweede Wereldoorlog zijn. Op deze manier kan ik zorgen dat leerlingen zich in kunnen leven in de geschiedenis en er meer begrip voor krijgen.”

    Isa Kuipers is in haar laatste jaar van de opleiding leerkracht basisonderwijs. “In deze tijd is het belangrijk dat er aandacht wordt besteed aan Holocausteducatie. In onze multiculturele samenleving zijn er veel verschillende visies op de Holocaust en zij sluiten niet altijd aan op wat in werkelijkheid heeft plaatsgevonden.”

    Geschiedenisdocent Petra Uysal vond het seminar vooral waardevol, omdat de Tweede Wereldoorlog steeds verder van huidige en toekomstige leerlingen afstaat: “De opa’s en oma’s van de huidige generatie leerlingen zijn van na de oorlog. Daarnaast komen er ook steeds meer leerlingen in de klas met een niet-Westerse achtergrond; zij weten vaak minder af van de Holocaust.”

    “Het hoogtepunt van het seminar, buiten het bezoek aan Yad Vashem en alle leerzame lezingen, workshops en rondleidingen om, was voor mij de rondleiding door Jeruzalem en het bezoeken van de Al Aqsa moskee en de Rotskoepel. Een bijzondere ervaring omdat ik moslima ben.” Ook na de reis blijft CIDI contact houden met de docenten. Alle deelnemers worden na afloop lid van het Platform Holocausteducatie van het CIDI.

    Heeft u ook interesse in deze studiereis, neem dan contact op met: cidi@cidi.nl.

    Met dank aan Paul van der Bas. Stafmedewerker CIDI

    Over de auteur