Sluiten

Zoeken.

Verbinding maken met de Pashtun: de Tien Verloren Stammen

15 maart 2018

Artikel-Pashtun

‘Hij (de profeet Ahia uit Silo) zei tegen Jerobeam: Neem er tien stukken van voor uzelf (van de nieuwe mantel die Jerobeam droeg). Want zo zegt de HEERE, de God van Israël: Zie, Ik ga het koninkrijk uit de hand van Salomo losscheuren en Ik zal u tien stammen geven.’ (1 Koningen 11:31)

Tijdens een baanbrekende conferentie op donderdag 22 februari 2018 kwamen deskundigen bij elkaar in Jeruzalem om te discussiëren over de status van de Pashtun, een volk dat in stammenverband leeft en bestaat uit miljoenen Afghaanse en Pakistaanse moslims die geloven dat zij nazaten zijn van de Tien Verloren Stammen van Israël. De experts discussieerden hoe de verbinding tussen Israël en het Pashtun volk enorme consequenties met zich mee zal brengen, in het bijzonder hun geprofeteerde terugkeer.

“Van hun kant uit bekeken, weet elke Pashtun dat zijn wortels in Israël liggen,” vertelde Nadav Sofy aan Breaking Israel News. Sofy is de woordvoerder van De Vereniging van de Afghaanse Zonen van Israël. “Op dit punt zijn we juist aan het proberen om onder de Joden besef te kweken en bruggen te bouwen.”

De conferentie werd gecoördineerd door Sofy’s organisatie die bestaat uit een onlangs opgerichte groep mensen die eraan werkt Israël en het Pashtun volk met elkaar te verbinden. Sofy sprak op de conferentie over de identificatie van de Pashtun als behorend tot de Tien Stammen.

Tien Verloren Stammen

De Pashtun vormen een Iraanse etnische groep van wel zo’n 50 miljoen moslims wonend in Afghanistan en Pakistan. Ze spreken over zichzelf als de ‘Bani Israël’. Dit lijkt fonetisch heel erg op de Hebreeuwse term voor de ‘kinderen van Israël’, ‘Bnee Yisrael’.

“De Pashtun kennen een ingewikkeld en krachtig systeem van stammenverband en zijn uiterst nauwgezet als het gaat over gezinsgenealogie (Shijra). Binnen het stamverbandraamwerk leeft een sterke mondelinge traditie dat zij afstammelingen zijn van de Tien Verloren Stammen van Israël,” legde Sofy uit aan BIN.

Veel leden van het Pashtun volk hebben familietradities die zich identificeren met speciale stammen. Zij die behoren tot de Yusufzai stam geloven bijvoorbeeld dat zij afstammelingen zijn van Jozef. De Lewani stam van Lev, Rebbani van Ruben, Afridi van Efraïm, Gaghai van Gad, en Benyamin van Benjamin.

Sofy beschreef een verrassend lange lijst van gewoonten onder de Pashtun die ook door Joden in acht genomen worden. Pashtun mannen dragen een kleed met aan de vier hoeken franjes. Dat lijkt op de Joodse gebedssjaal, hoewel die niet helemaal identiek daaraan is.

En net zoals Joden, besnijden de Pashtun hun jongetjes op de achtste dag na de geboorte.

De Pashtun zijn moslims en om die reden houden ze op vrijdag de sabbat. Niettemin steken veel Pashtun ‘sabbatkaarsen’ aan in hun huizen op vrijdagavond, net zoals de hele Joodse wereld dat doet; ook zij vieren de sabbat van vrijdagavond tot zaterdagavond.

Veel Pashtun trouwen onder een baldakijn van stof, zoals bij Joden de gewoonte is. Tijdens een Joodse bruiloft is het de bruidegom die een glas kapot gooit – ter herinnering aan de verwoesting van de tempel. Op een Pashtun trouwerij breekt de bruid het glas kapot.

En net zoals Joden, besnijden de Pashtun hun jongetjes op de achtste dag na de geboorte.

Joden en moslims delen veel dieetvoorschriften, waaronder de rituele slacht. Sommige Pashtun kennen de traditie om het bloed dat vrijkomt bij de slacht met zand te bedekken, zoals de Joden dat doen. De islam verbiedt producten van het varken, maar de Pashtun onthouden zich van het eten van vlees of drinken van melk van kamelen, populair onder de moslims van die streek. Ze eten ook geen schaaldieren, en dat verbod is onbekend bij de moslims. Belangrijker nog is het feit dat veel Pashtun geen melkproducten tegelijk met vlees eten.

De vraag of de Pashtun gemengde huwelijken zijn aangegaan met niet-Joden waardoor elke claim een genetische verbinding te hebben met de rest van het Joodse volk, is minder problematisch dan wanneer andere volken zo’n verbinding claimen. Sofy legde uit dat de Pashtun stammen niet gemengd huwen met andere moslims, en dat trouwen buiten de eigen stam sterk wordt afgeraden.

Gevolgen van de verbinding

Rabbijn Harry Rozenberg is al sinds lange tijd bezig met het promoten van verbinding leggen tussen Israël en de Pashtun. Hij sprak op de conferentie over de praktische gevolgen van deze verbinding.

“Als je denkt aan het Midden-Oosten, lijkt Israël alleen te staan,” verklaarde rabbijn Rozenberg. “Verbinding maken met de Pashtun zal dat veranderen. Het zal Israël verbinden met miljoenen Pashtun en daardoor een brug dwars door de hele regio scheppen, en tegelijk een muur opbouwen tegen Iran. Het zal ertoe bijdragen dat Israël in contact komt met andere landen die zich nu nog verzetten tegen een dergelijke verbinding.”

Rabbijn Rozenberg bracht religieuze redenen naar voren waarom hij pleitte ten gunste van het verbinden van de Pashtun met Israël. Hij citeerde een gedeelte van de zegen die traditioneel gereciteerd wordt vóór het Shema Yisrael gebed: “Israël zal gekroond worden in het verbond van Israël, en uw natie zal zijn als Juda, en Israël zal verhoogd worden, en God zal heilige legers naar ons toe brengen.”

“De Joden zijn van de stam van Juda,” zei de rabbijn. “Om ons op te laten staan vóór de ‘grote verlossing’, zoals de profeten zeiden dat we zouden doen, moeten we met Israël verbinding zoeken.”

Een Pashtun kleed met de Davidsster, een motief dat algemeen voorkomt in de Pashtun cultuur. (Foto: Rabbijn Harry Rozenberg)


Dr. Shalva Weil heeft al vele jaren lang onderzoek gedaan naar de Pashtun. Zij is antropoloog en hoofdonderzoeker aan de Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem. Zij zou ook spreken op de conferentie en een antropologisch perspectief op het onderwerp behandelen. Dr. Weil is van mening dat de verbinding tussen de Pashtun en Israël geen eenvoudige zal zijn.


Nadav Sofy suggereerde dat huidige gebeurtenissen aangeven dat het tijdstip van de conferentie inderdaad gunstig is. Hij citeerde een vers uit Jesaja:

‘Op die dag zal het gebeuren dat op een grote bazuin geblazen zal worden. Dan zullen zij komen die verloren waren in het land van Assyrië, die verdreven waren naar het land Egypte. En zij zullen zich voor de HEERE neerbuigen op de heilige berg in Jeruzalem.’ (Jesaja 27:13)

“Het Bijbelvers vermeldt precies dat de bannelingen ‘op de berg’ zullen aanbidden, niet in de tempel,” zei Sofy. “De verstrooiden zullen eerst hier aankomen en dan zal de tempel gebouwd worden. De Joodse verbinding met de tempelberg wordt met de dag sterker en daarom is de tijd aangebroken om deze bannelingen thuis te brengen.”

Doneren
Abonneren
Agenda