fbpx
  • Een oud schilderij van een scheepswrak op het strand bij Akko.
  • Israëlnieuws via Whatsapp

  • Nieuws

    Een bijzondere vondst

    Petra van der Zande - 6 november 2019

    “Er zijn er die met schepen op zee varen en handeldrijven op de grote wateren.” Psalm 107:23

    Israëls ‘Jezusboot’ is wereldberoemd. Weinig mensen hebben echter gehoord over een andere, zeer bijzondere vondst, van een 2400 jaar oude boot.

    Een antieke boot laat de brug zien tussen culturen en hun goederenvervoer. Nog niet zo lang geleden was men aangewezen op beschrijvingen van antieke schepen of van schilderijen om te weten hoe antieke schepen er uit zagen. Dankzij de Israëlische maritieme archeologie, die in 1960 in Haifa werd opgericht, begint daar verandering in te komen.

    Niets wees erop dat de zanderige strook voor de kust van Ma’agan Michael, waar duikers hun training krijgen, mogelijke archeologische vondsten bevatte. Totdat Ami Eshel in 1985 een duik nam en 70 meter uit de kust op 1.5 meter diepte een hoop stenen zag liggen. Hij waarschuwde de Oudheidkundige Dienst, die helemaal opgewonden raakte toen bleek dat het een 13.5 meter lang, vier meter breed handelsschip was. In wonderbaarlijk goede staat. Het koste drie seizoenen om het antieke schip en de inhoud te lichten. Vanwege de kleine ruimte konden slechts drie paar duikers tegelijk werken.

    Al in de 9e-7e eeuw v.Chr. voeren de Grieken en Feniciërs met hun handelsschepen en oorlogsschepen over de Middellandse Zee. De noordelijke hoofdroute liep langs de kust en de zuidelijke route via Syrië, Israël, helemaal naar Tunesië. Maar ook noord-zuidroutes werden gebruikt, en vanaf de 1e eeuw v.Chr. waren er rechtstreekse verbindingen tussen Rome en Alexandrië en Caesarea in Judea. Handelingen 27 geeft een uitgebreid verslag van zo’n gevaarlijke reis.

    Omdat het hout van de Ma’agan Michael boot geen houtworm bevatte of tekenen vertoonde van intensief gebruik, werd aangenomen dat het schip al op zijn eerste reis was gezonken. Eerst dacht men dat het Fenicisch was, maar vanwege de bouw en de inhoud concludeerden de onderzoekers dat het waarschijnlijk uit Cyprus kwam.

    Het anker was het eerste complete eenarmige eiken anker dat ooit gevonden werd. De touwen zaten er zelfs nog aan. Het lood in het anker moest ervoor zorgen dat het met de arm naar beneden zou zinken. De koperen spijker voorkwam dat het hout zou verteren.

    De scheepslading bevatte 70 artikelen, bestaande uit aardewerk, touwen, een loodstaaf en zelfs het voedsel was bewaard gebleven. Waarschijnlijk was er een timmerman aan boord van het nieuwe schip, die zijn gereedschapsmand bij zich had.

    Van de 12 ton stenen was blueschist de hoofdlading. Dit gesteente werd toen gebruikt voor dakbedekking, vloeren en decoratieve voorwerpen. De vondst gaf wetenschappers nieuw inzicht in de ontwikkeling van klassieke scheepsbouw.
    Het prachtige schip is te bewonderen in het Hecht Museum in de universiteit van Haifa.

    “Zíj zien de werken van de HEERE en Zijn wonderen in de diepte. Wanneer Hij spreekt, doet Hij een stormwind opsteken, die haar golven hoog opheft. Ze rijzen op naar de hemel, ze dalen neer in de diepe wateren; hun ziel smelt weg van ellende. Zij wankelen en waggelen als een dronken man, al hun wijsheid wordt verslonden.”
    Psalm 107: 24-27

    Thema

    archeologie

    Over de auteur