fbpx
  • De nieuwe Thorarol wordt onder de choepa naar de synagoge gebracht in Dusseldorp. - Foto's: met dank
  • Israëlnieuws via Whatsapp

  • Nieuws

    Een Thorarol wordt geschreven voor alle gemeenteleden

    Rabbijn mr. drs. R. Evers - 5 november 2019

    De Joodse Gemeenschap Düsseldorf vierde zondag 3 november de inwijding van haar nieuwe Sefer Thora (Thorarol) in de Synagoge. De Thorarol wordt beschikbaar gesteld door opperrabbijn Raphael Evers (65), die de Thorarol op zijn beurt van zijn kinderen ontving.

    Voor een Joodse gemeenschap is de Thorarol een van de belangrijkste heilige voorwerpen. Dit is een handgeschreven perkamenten boekrol van 35 meter lang met daarop de Hebreeuwse tekst van de vijf boeken van Mozes, die de wetten en leringen van de oudste monotheïstische religieuze gemeenschap bevat. Uit de Thorarol wordt minimaal vier maal per week voorgelezen. Thorarollen worden opgeborgen in de Heilige Arke, een soort kast die in iedere Synagoge het ‘hart’ van het gebedshuis vormt. Heinrich Heine noemde de Thorarol ‘het transportabele Joodse vaderland’.

    Een Thorarol wordt met de hand geschreven door een ‘sofeer’, een speciaal getrainde schrijver. Het bestaat uit precies 304.805 letters en mag geen fouten bevatten. Een fout maakt de Thorarol onbruikbaar. De Thora bevat alle voorschriften hoe G’d te dienen. “Daarom zijn alle Thoraletters heilig”, zegt de opperrabbijn.

    Zijn kinderen kochten de Thorarol, omdat die afkomstig was uit de Duitse regio Neurenberg Bayern waar hun grootmoeder Betty Packter-Gerstner geboren werd. Op haar 18e vluchtte ze na de Kristallnacht (9 november 1938) naar Nederland. Het Sefer Thora uit 1910 was zwaar beschadigd, maar werd gerestaureerd en is nu weer onderdeel van de Synagogedienst in Duitsland. Opperrabbijn Evers noemde dit in zijn speech “onze overwinning op Hitler.

    Het Sefer Thora staat symbool voor het Joodse volk. Men wilde het letterlijk vernietigen, het werd gehavend, maar gered en nu staat het weer in vol ornaat op het wereldtoneel als onderdeel van een bruisend gemeenschapsleven.

    Een Sefer Thora wordt geschreven voor alle leden van de gemeente. Dit is belangrijk omdat het 613e gebod uit de Tora luidt dat elke religieus volwassen Jood, na de Bar-Mitswa (13 jaar), een Sefer Thora moet schrijven. Omdat dit praktisch niet altijd mogelijk is, wordt de Thora voor alle gemeenteleden geschreven, zodat het aan elke volwassene kan worden toegeschreven alsof hij het Sefer Thora zelf geschreven heeft”.

    Het nieuwe Sefer Tora werd onder een Choepa (huwelijksbaldakijn) en onder begeleiding van zang, dans en muziek naar de Synagoge gebracht. Bij aankomst werd het nieuwe Sefer Thora door de reeds aanwezige Sifree Thora (Thorarollen) ter verwelkoming tegemoet getreden. Het werd op de Bima (de voorleestafel) gelegd enaarna maakten de andere Sifree Thora zeven rondgangen rondom het nieuwe Sefer Thora.

    De Sifree Tora werden daarna naar de Aron Hakodesj (de Heilige Arke) teruggebracht, waarna een dankmaaltijd plaatsvond en het middaggebed werdt gezegd. Het was een feestelijke en emotioneel geladen bijeenkomst. De speciaal uit Israël overgekomen rabbijn Pinto merkte tijdens de openbare viering op: “deze openbare Thoraviering is een tikoen (een terugkeer naar een betere toestand) van het leed van de Kristallnacht.”

    Over de auteur