fbpx
  • Israëlnieuws via Whatsapp

  • Opinie

    Corona heeft ook religieuze betekenis

    Rabbijn mr. drs. R. Evers - 18 maart 2020

    Er heerst paniek. Alles wordt afgezegd: we mogen niet meer reizen, mensen worden in quarantaine opgesloten, we hamsteren, raken elkaar niet meer aan. We concentreren ons op overlevingsstrategieen. En terecht, want onze eerste reactie is om ervoor te zorgen dat we niet besmet raken. Maar nadat we van de eerste schrik bijgekomen zijn, komen we bij zinnen. Door alle mondkapjes, maanpakken, vliegverboden, mapping en geef-geen-hand rituelen zien we door de bomen het bos niet meer. Ook dat is zeer menselijk. Maar we moeten er over nadenken waarom deze Corona ellende ons treft.

    Een boodschap voor ons

    Ik geloof niet in toeval en geef ruiterlijk toe, dat we G’ds wegen – ook na dit artikel – nooit (volledig) kunnen doorzien. Maar G’d geeft ons wel een boodschap via deze miniscule virus, dat ons hele leven overhoop haalt.

    Kunnen we iets in de Bijbel vinden dat ons zou kunnen inspireren? Moeten we überhaupt iets verbeteren? We leven toch goed? Ja en nee. Er is altijd ruimte voor verbetering. Wanneer G’d de mensheid een plaag stuurt, moeten we gaan nadenken. Wat wil G’d ons laten weten?

    Vele mensen zitten in quarantaine. Bijzonder vervelend maar iedereen begrijpt dat het nodig is. Dus doen we het, tegen heug en meug. Soms is er veel voor nodig om de mensheid weer op het goede spoor te zetten.

    Ik keek in de Bijbel, Leviticus hoofdstuk 13, en zag een opvallende overeenkomst met de huidige resultaten van het Coronavirus. Vele mensen worden afgezonderd in quarantaine. Een melaatse moest ook in quarantaine.

    Corona en melaatsheid

    Corona doet me denken aan de gevolgen van melaatsheid. Melaatsheid is een vreemde ziekte. Het is eigenlijk geen ziekte. Melaatsheid  was een symptoom van een spiritueel probleem. Het was een gevolg van kwaadsprekerij: misbruik van het recht op vrije meningsuiting (Talmoed, Erechien 16a). Op persoonlijk, nationaal en internationaal vlak. Andere groepen mensen neerzetten als minderwaardig en slecht: racisme en antisemitisme. Haat en nijd, zonder enige grond. Dit euvel is met juridische, pedagogische en strafmaatregelen nauwelijks te bestrijden. Daarom moet het Opperwezen af en toe in hoogst eigen persoon optreden. Hij zendt ons signalen. Als we verstandig zijn, pakken wij die op.

    Kwaadsprekerij wordt door onze Wijzen als zwaarder aangerekend dan moord, ontucht en afgoderij. Kwaadsprekerij wordt vergeleken met een pijl, die – eenmaal afgeschoten – niet meer teruggetrokken kan worden.

    Melaatsheid is een vreemde ziekte. Het is eigenlijk geen ziekte. Melaatsheid  was een symptoom van een spiritueel probleem. Het was een gevolg van kwaadsprekerij.

    Niettemin is kwaadsprekerij een wijdverbreid kwaad. Onze technische mogelijkheden versterken dit euvel van kwaadsprekerij alleen maar. Met onze moderne social media en internet wordt alles in een mum van tijd wereldwijd verspreid. De schade is bijna niet meer te overzien. Daarom vergeleken onze Wijzen kwaadsprekerij met een pijl: ‘Andere wapens kunnen alleen ter plekke wonden maken maar een pijl doet dit op een afstand’.

    In Psalm 120 staat: ‘Ik zei: “O G’d, red mij van hen die met hun lippen liegen en degenen die bedriegen met hun tong. Hoe zal Hij u streng straffen, u bedrieglijke prater? Met de scherpe pijlen van krijgers, met pijlpunten gesmeed over jeneverkolen’. Waarom wordt kwaadsprekerij vergeleken met pijlen? Omdat pijlen ver reiken. Men kan kwaadspreken in Rome en doden in Syrië!

    De hete kolen van kwaadsprekerij

    En waarom wordt kwaadsprekerij vergeleken met hete kolen? Smeulende jeneverkolen zijn zeer gevaarlijk. Aan de buitenkant lijken ze uitgedoofd maar van binnen is er nog steeds een verterende gloed. Een lasteraar maakt veel schade. Zelfs als hij zijn excuses aanbiedt voor zijn verraderlijke geklets, dan toch blijft de belasterde persoon van binnen woedend. Net zoals de jeneverkool, die van buiten gedoofd lijkt maar van binnen nog steeds brandt.

    De psychologische achtergrond van kwaadsprekerij is meestal jaloezie, haat en afgunst maar vaak ook een minderwaardigheidscomplex. Er is niets leukers dan een ander naar beneden halen en zichzelf daardoor te verheffen en beter te voelen. Voor dit psychologische mechanisme waarschuwt de Bijbel voortdurend!

    Smeulende jeneverkolen zijn zeer gevaarlijk. Aan de buitenkant lijken ze uitgedoofd maar van binnen is er nog steeds een verterende gloed. Een lasteraar maakt veel schade.

    Laten we ons bezinnen op onze verheven taak in G’ds wereld. Laten we elkaars positieve kanten benadrukken. Laten we tot inkeer komen, tot G’d bidden dat hij deze plaag laat stoppen, de treurenden troost en de zieken geneest. Laten we vooral de armen onder ons bedenken!

    Thema

    Over de auteur