Hebben dieren een ziel?

Hebben dieren een ziel

Hebben dieren een ziel? In het jodendom gelooft men dat dieren een ziel hebben. Veel christenen niet. Ik denk dat in de Bijbel duidelijk staat dat elk dier een ziel heeft. De gedachte dat dieren geen ziel zouden hebben, heeft helaas vaak geleid tot dierenmishandeling.

Wat is een ziel?

Het Hebreeuwse woord voor ziel is nefesh. Wat betekent nefesh, ziel, in de Bijbel? De ziel wordt in het jodendom gezien als een geheim van God en onthult de diepere laag van het leven. Een ziel kent levensvreugde en blijheid, maar ook angst en pijn.

Lichaam en ziel

De ziel zit in het lichaam. In de Bijbel staat ook duidelijk gezegd waar precies, namelijk in het bloed:

Het lichaam met zijn ziel, dat is zijn bloed, zult u niet eten. (Genesis 9:4)

Hebben dieren een ziel?

Zomaar bloed vergieten gaat tegen Gods wil in, omdat de Goddelijke zegen (het bloed dus) zonder functie wordt verspild. Er wordt in de Bijbel maar één legale manier van bloedvergieten genoemd. Dat is als het bloed aan God wordt teruggegeven. Dit gebeurt alleen bij een offer.

Bij de koosjere slacht in het jodendom wordt de ziel van het dier aan God teruggegeven. Bij andere slachtmethoden is dat niet zo. Daarbij komt er zelfs bloed in het vleesproduct terecht, wat Bijbels gezien verboden is (Leviticus 19:26, Handelingen 15:19-20).

Volgens de apostel Paulus is ook het dier ‘vervuld van het verlangen naar verlossing’. (Romeinen 8:19)

De mens is meer dan het dier

Toch is de mens meer dan het dier. De mens bezit naast een ziel namelijk ook een geest. Dat maakt dat de mens meer is dan het dier, en dus is ook het zinloos bloedvergieten van een mens nog erger dan dat van een dier. (lees Genesis 9:6)

Een tekst uit Spreuken stelt dat alleen de rechtvaardige de ziel van het dier kent:

De rechtvaardige kent de ziel van zijn dieren.
Het ingewand van de goddeloze is verhard.

Spreuken 12:10

Goddeloos

God liet de mens heersen over de dieren. Maar dat betekent niet dat hij er mee mag doen wat hij wil. De goddeloze heeft volgens de Bijbel geen eerbied voor God, en daarom ook niet voor Zijn schepsels.

Hoe je een dier behandelt zegt veel over hoe goddeloos of rechtvaardig je bent. De praktijk leert dat wat een mens een dier aandoet, hij later ook een mens zal aandoen.

Lees ook: ‘Wat zegt de Bijbel over eten?’

16 thoughts on “Hebben dieren een ziel?

  1. Het christendom gelooft niet dat dieren een ziel hebben? Dat lijkt me nogal gegeneraliseerd. Lees bijvoorbeeld C.S. Lewis. Of lees een pagina als deze: catholic. com/quickquestions/do-animals-have-souls-like-human-beings (spatie even weghalen)

    1. Ik denk dat hij bedoeld ‘de christelijke theologie’ of ‘de christelijke dogmatiek’. Daarin heeft hij denk ik wel gelijk. Dat er individuen zijn die er anders over denken doet daar niets aan af.

      1. Als hij dat bedoelt, dan is het ook vreemd, want het jodendom kent niet echt een dogmatiek. Dan kun je die ook niet vergelijken met de christelijke theologie.

        Wat zegt ‘de christelijke dogmatiek’ trouwens over dieren en zielen?

    2. Maar het dier heeft ook een geest
      Prediker 3 : 21
      ‭‭Wie bemerkt, dat de adem der mensenkinderen opstijgt naar boven en dat de adem der dieren neerdaalt naar beneden in de aarde

      En in Genesis staat : zo werd de mens een levende ziel.
      De mens is een levende ziel en heeft een lichaam en een geest.
      Bij sterven gaat het lichaam , tot stof naar de aarde maar de geest terug naar God. De ziel komt voor de rechterstoel voor het oordeel

      En ja heersen over de schepping,…… samen met Christus heersen…. zoals Christus zorgt voor Zijn gemeente. Tuurlijke moeten we zorgen voor de schepping, dieren en planten alles samen. Een dierenpartij bestaat per gratie dat het niet wordt opgepakt door anderen.

      Groeten

    1. Ik eet ook vlees maar goed lezen wat er staat het geslachten en meer doden
      aan dieren dan wat we nodig hebben
      er staat niet dat wij geen vlees mogen eten maar dieren
      goed moeten behandelen en alleen eten wat je nodig heb wat doen
      gebeurd er de varkens liggen te gillen als ze in heet water worden gegooid
      omdat ze niet op een menselijke maniet gedood worden
      en het draaid om geld dat merken wij allemaal al
      aan het ziekenfonds geen geld niet behandeld al
      heb je kanker of een ander ziekte en wat overblijft aan vlees van
      deze dieren nu ziek zijn of niet gaat naar het veevoer en andere dieren
      dat eten wij weer Ja word je ziek eerst even kijken of je verzekering
      het wel toestaat naar welk ziekenhuis jij mag gaan en heb jij pijn
      jammer joh geld is geld net zoals bij de dieren zelfs de pijnstillers
      moet je zelf betalen en ja ik neem ook nog een frikandel

  2. Ik ben het met je eens wat mens en dier betreft. Een dier heeft een lichaam met een ziel. Bij de mens noem je een klein foutje, een mens heeft geen geest in zijn lichaam maar is van zichzelf een geestelijk wezen dat woont in een lichaam en een ziel heeft. Helaas worden lichaam en ziel nogal eens door elkaar gehaald, maar het is een groot verschil.

  3. de mensen die zo’n misselijk makende reactie plaatsen zoals lekker broodje frikandel op of ga vlees eten, die kunnen beter niet naar deze site gaan. want waarom kijk je anders hier op.
    als je geen respect heb blijf dan weg. of durf een eerlijk debat aan te gaan, mensen die zoiets melden zijn 0 % kwa denken. slaap lekker hoor.
    zelf ben ik christelijk opgevoed en zo van katholiek is slecht. lees ik ben zo opgevoed. maar o wat klinkt het ave maria mooi. is dat dan slecht??? je moet je zelf zijn en geloven in wat je voelt. wat je zelf denkt wat goed is, en andere mensen afzeiken is makkelijk. en ja ik eet vlees. (zijn jullie beter??)
    of hebben jullie andere zonden. denk maar eens na

  4. Ik stuit ‘toevallig’ op deze blog. Dank voor je inzet om dit aan de orde te stellen. Was aan het zoeken naar wat de bijbel vertelt over het misbruiken (mega-stallen en resistent worden voor bacteriën) van het dier. Het valt me namelijk op de de Christen Unie, of welke christelijke partij dan ook, zich niet inzet voor het fatsoenlijk behandelen van het dier. Steeds meer mensen hebben het dan ook over ‘beesten’, ook als ze het over huisdieren hebben. Als de Joden de ziel in het dier herkennen, en je erkent Jezus als Zoon van God, is het toch klaar als een klontje dat je ALLE dieren met respect dient te behandelen? Dus zeker niet zo misbruiken/behandelen zoals tegenwoordig gebeurt. Er zijn woorden ontstaan als “vleesvarken”, “vleeskoe’. En wij? Wij vermalen met onze kaken alles en verwerken dit tot stront. Een Arabisch gezegde wordt in dit licht bezien wel heel interessant, gezien het feit dat de ‘vleesindustrie’ meer vervuilt en voor opwarming van de aarde zorgt dan al het verkeer, inclusief vliegverkeer, tezamen.
    Het spreekwoord? Daar komt het: “de mens graaft zijn graf met zijn tanden”. Ik zeg: Amen.

  5. Beste Cristine en andere
    Het is een misverstand om te denken dat de mensen die in de veehouderij werken niet van dieren houden en ze mishandelen en kwellen alleen voor economisch gewin
    Als je niet van dieren houd kan je het ook niet opbrengen om dag en nacht voor ze klaar te staan ,wat wel nodig is
    De gemiddelde boer verdient 5 euro per uur , ieder, normaal, mens gaat dan wat anders doen ,maar een boer heeft passie voor zijn zijn land ,dieren en boerderij
    Een boer zorgt eerst dat zijn dieren te eten hebben , een schone ligplaats en het verder aan niets ontbreekt en gaat dan pas zelf eten,zichzelf verzorgen of slapen

    Wat de co2 uitstoot betreft ,daar wordt door de populisten maar het halve verhaal verteld
    Dieren stoten stoten co2 uit,maar vreten vreten gras, mais en reststoffen van de menselijke voeding industrie
    Dit gras en mais neemt enorme hoeveelheden co2 op en legt de c vast in het gewas en de bodem
    De 02 gaat weer de lucht in en dat is zuurstof
    De stront ,waar jij zo meewarig over praat, is een zeer waardevol voedingstof voor de gewassen
    Zonder deze stront zouden de gewassen lang niet zo veel co2 om kunnen zetten in zuurstof
    Dit feit komt de populisten natuurlijk niet zo goed uit , dus daarom wordt maar het halve verhaal verteld
    De reststromen ,waar ik het over had,die zouden anders verbrand moeten worden
    Verbranding betekent co2 uitstoot en neem maar van mij aan dat is een zeer grote brand ,dus een enorme co2 uitstoot
    Er is dus sprake van een kringloop ,er wordt co2 uitgestoten en vervolgens weer c opgenomen!!
    Stedelijke gebieden hebben zomers wel is last van smog ,op het platte land is dat verschijnsel onbekend,ondanks de “mega stallen”

    Deze z.g.n. dierenvrienden pleiten ook voor meer natuur
    Maar in de natuur haalt een derde van de geboren dieren het eerste levensjaar niet
    De meeste omdat ze verhongeren ,andere worden op een akelige manier gedood door andere dieren,weer andere worden ziek (en worden niet behandeld zoals bij een boer) of verdrinken (een boer zou ze redden)
    Meer natuur is dus meer dieren leed ,dus in strijd met wat deze z.g.n. dierenvrienden willen

    Na papagaaien van populisten is makkelijk, maar zellfstandig denken is een stuk moeilijker

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *