Sprekers Isreality Jongerenweekend 2017

ds. Henk Poot

Thema: Wie is rabbi Jezus?

Misschien wel de belangrijkste vraag van het weekend wordt meteen al aan het begin beantwoord. Want: wie is Jezus eigenlijk? Ds. Henk Poot preekte jarenlang elke zondag over hoe Jezus is gestorven voor onze zonden. Later ontdekte hij dat Jezus nog veel meer is dan dat.

Over die ontdekkingen schreef ds. Henk Poot al vier boeken en spreekt hij elke week tijdens Bijbelstudie-avonden in heel Nederland. In 2014 en 2015 sprak hij ook tijdens Opwekking en ook op het Isrealityweekend is hij de laatste jaren een vaste spreker. Dit jaar trapt hij op de vrijdagavond het weekend af met een lezing over wie rabbi Jezus is.

Chaim Guggenheim en Zuresh Wubbe

Thema: Joden en christenen - verschillen en overeenkomsten

Israël staat bekend om haar innovatie. De wereld heeft veel te danken aan het Joodse volk. Bijvoorbeeld de pacemaker, defibrillator, het poliovaccin, de zoekmachine Google, de USB-stick, de processor-chip, de mobiele telefoon, de elektrische auto… het zijn allemaal Joodse en Israëlische uitvindingen. Minder bekend is de Israëlische innovatie op gebied van onderwijs.

Dat Israël hier ook superleuke innovaties heeft laten Chaim Guggenheim en Zuresh Wubbe zien tijdens het Isrealityweekend. Chaim geeft leiding aan het Feuerstein-instituut in Israël. De Feuerstein-methode is een unieke Israëlische leermethode die zich richt op de ontwikkelingsmogelijkheden van een persoon. De Feuerstein-methode heeft over de hele wereld veel bekendheid gekregen door de positieve benadering van mensen met een ontwikkelingsachterstand. Zo’n ontwikkelingsachterstand kan met de inzet van de Feuerstein-methode overkomen en, indien vroeg ingezet, zelfs voorkomen worden. Feuerstein zelf zegt: “Niet kunnen bestaat niet! Als er al een plafond is, dan ken ik het niet”.

Zuresh Wubbe is geboren en als kind opgegroeid in Ethiopië. Ongeveer twintig jaar geleden emigreerde ze naar Israël. Aanvankelijk werd ze niet toegelaten op de universiteit, omdat haar intelligentieniveau onvoldoende zou zijn. Maar dankzij de Feuerstein-methode werd ze uiteindelijk toch toegelaten en rondde ze zelfs verschillende studies met groot succes af. Tijdens het Isrealityweekend laten Chaim en Zuresh je met allerlei leuke testjes je eigen kwaliteiten ontdekken!

Eric Vink

Thema: Israël en de roeping van de kerk

Eric werkt al jarenlang bij Christenen voor Israël en sprak al vaker tijdens het Isrealityweekend. Daarnaast is hij bekend als presentator bij Groot Nieuws Radio en verschijnt hij regelmatig op Family7. Eric is een veelgevraagd spreker in jongerendiensten en bij studentenverenigingen.

Tijdens het Isrealityweekend spreekt Eric over de roeping die we als christenen hebben richting Israël. We zijn geroepen om het Joodse volk te zegenen, maar helaas is daar in de kerkgeschiedenis maar weinig van gekomen. Sterker nog: het Joodse volk heeft zwaar geleden door de onderdrukking van christenen. Hoe heeft het zover kunnen komen? En hoe kunnen we alsnog aan onze roeping voldoen?

Arjan Wendt

Thema: Joodse levenslessen van rabbi Jezus

Veel uitspraken van de Heere Jezus zijn bij de meeste christenen overbekend. Maar wat als je die uitspraken nou eens in de oorspronkelijke Hebreeuwse context plaatst? Welke nieuwe levenslessen lichten er dan op? Op die vraag gaat Arjan in tijdens de samenkomst op zondagochtend.

Arjan (26) woont samen met zijn vrouw Aniek in Amersfoort. Hij is de eindbaas van Isreality, reisleider van één van de Isreality Jongerenreizen van deze zomer en spreekt tijdens jongerenbijeenkomsten in heel Nederland.

Rik Bokelman en rabbijn Binyomin Jacobs

Thema: Wat kunnen joden en christenen van elkaar leren?

Op zaterdagavond verwelkomen we twee heel bijzondere gasten. Rik Bokelman is directeur van de succesvolle christelijke website cip.nl. Tijdens een reis naar Israël ontmoette hij opperrabbijn Binyomin Jacobs, waarmee hij goed bevriend raakte.

Tijdens het Isrealityweekend gaan 'Rik & Rab' met elkaar in gesprek over allerlei thema's die christenen en joden binden of waar we juist in verschillen. Wat kunnen we van elkaar leren? Natuurlijk kun jij ook je vragen stellen aan rabbijn Jacobs!