Sluiten

Zoeken.

Artikelen

Activiteiten

Kennisbank

Podcasts

Projecten

Publicaties

Videos

Overig

Joodse wereld

Terug naar overzicht

De kus van G’d doet ons de kus van Hamas overleven

Door Rabbijn mr. drs. R. Evers - 

25 februari 2025

F250220AVS310

Een uitgebrande bus na een bomaanslag in Bat Yam, Centraal-Israël, 20 februari 2025. Er vielen geen slachtoffers, omdat de explosie plaatsvond in een lege, geparkeerde bus. | Foto: Avshalom Sassoni, Flash90

De mentale uitputtingsoorlog van Hamas tegen Israël houdt niet op. Hoe kunnen we dit volhouden? De dreiging neemt ook geen einde. Afgelopen week werden vele busbommen onschadelijk gemaakt. Ik zag het karkas van zo een uitgebombardeerde bus. Ik moest denken aan een aantal jaren geleden toen vele Israëlische bussen met hun passagiers de lucht invlogen met een onnoembaar aantal doden en vreselijk verminkte gewonden. Verschillende familieleden durven hun leven lang geen bus meer in. Ze zijn voor hun leven getekend.

De leuze en de Tora-belofte staan haaks op elkaar

Hoe kunnen we blijven geloven in een betere toekomst? Onze vijanden zingen “Free Palestine, from the river to the see” terwijl wij afgelopen Sjabbat (zaterdag) in de Tora lazen (Ex. 23:31): “Dan zal Ik je grenzen bepalen van de Rietzee tot de zee van de Filistijnen (dit is Gaza, R.E.) en van de woestijn (de Sinaï, R.E.) tot de rivier (de Eufraat, RE) want ik geef de bewoners van het land in jullie macht”. Het is verbijsterend hoe mensen om ons heen constant hun toekomstvisie uit volle borst scanderen en verwachten terwijl de Tora (Bijbel) precies het omgekeerde meedeelt.

Dit moet tot grote frustratie en wanhoop leiden. De G’d van de schepping heeft anders beslist. Je kunt er blind tegen tekeer gaan maar uiteindelijk komen alle profetieën uit en krijgt G’d altijd gelijk. We zijn de laatste weken getuige van een explosie van geweld in lichaamstaal, stoere intimidatie en macho-gedrag tegenover weerloze gijzelaars. Het laatste schokkende nieuws was een bizarre kus-video van gijzelaars. De media zorgen ervoor dat alles in onze huiskamer gebeurt.

Is dit een strijd tussen goed en kwaad?

Nee. Het is een strijd tussen G’d volgen en Hem proberen te benaderen en uitingen van puur fysiek en mentaal geweld en misbruik van macht. Het is ons ego tegenover G’d. In ons leven kunnen wij kiezen tussen G’d centraal stellen of onszelf en onze fysieke overmacht over onze omgeving te benadrukken en te misbruiken om over anderen te heersen.

We lazen de afgelopen weken over de Uittocht uit Egypte. De slavernij vormde het Joodse volk fysiek. De openbaring op de berg Sinai bevestigde hun spirituele en religieuze identiteit. De belangrijkste vraag aan de voet van de berg was of wij Joden bereid waren de Tora te ontvangen. Wij antwoordden (Ex. 24:7): "Na’asee wenisjma – We zullen doen en we zullen begrijpen.”

G’ds doelen lopen parallel met mijn persoonlijke doelen

Rasjie (11e eeuw) legt uit, dat wij niet alleen bereid waren de reeds bekende geboden op te volgen. We verklaarden ons bereid ook alle toekomstige opdrachten van G’d na te volgen. We hoorden de Tien Geboden. Andere opdrachten volgden later. Het Joodse volk stemde in met volledige naleving.

De logica hiervan moge u aanspreken. Het Opperwezen weet als geen ander wat goed voor ons en met name ons zieleheil is. Het verschil tussen een menselijke baas en G’d is duidelijk. Als ik voor een aardse baas werk, moet ik mijn eigen plezier en vertier opzij leggen om te doen wat de baas wil. G’d is de enige, die ervoor zorgen kan, dat er een systeem bestaat waarin G’ds doelen parallel kunnen lopen met mijn persoonlijke levensdoelen. Dit systeem heet de Tora.

Je hele leven blijven leren en interpreteren

Het is overigens geen blindelings volgen wat wij als Joden doen. Dezelfde Tora geeft ons opdracht ons hele leven lang alle ge- en verboden heel goed te bestuderen, kritisch te analyseren en proberen door te dringen tot de diepgang van de G’ddelijke wijsheid.

Met de liefde voor G’ds wijsheid en leiding hebben we eeuwenlange vervolgingen, martelingen, executies, inquisitie en moordpartijen overleefd. Omdat we weten, dat we zo dicht mogelijk bij G’d kunnen komen door ons in de Tora, ons transportabele vaderland te verdiepen tijdens onze reis langs vele volkeren. De kus van G’d doet ons de kus van Hamas overleven.

Logica van eerst doen en dan begrijpen

De volgorde van ‘eerst doen, dan begrijpen’ is bijzonder. Meestal willen we eerst begrijpen en dan pas doen. Wij kozen een andere benadering: eerst handelen, dan pas begrijpen. Dit betekent niet dat men blindelings moet volgen zonder te leren. Integendeel, Tora-studie is een zeer essentieel onderdeel van het Jodendom. We volgen de G’ddelijke opdrachten op en zo groeit onze verbondenheid met G’d en het begrip van zijn geboden. Het is uiteindelijk pure liefde.

Door G’d ‘blindelings’ te volgen, weerstaan wij de blinde haat.

Rabbijn-mr.-drs.-R.-Evers_avatar-90x90 (1)

De auteur

Rabbijn mr. drs. R. Evers

Rabbijn R. Evers was opperrabbijn in Dusseldorf. Hij maakte in de zomer van 2021 met zijn vrouw alija naar Israël. 

Doneren
Abonneren
Agenda