Op het moment, dat ik dit schrijf, worden we opgeschrikt door de jongste pogrom in Amsterdam, tegelijkertijd met de vervroegde herdenking van de Kristal nacht 9 november 1938 in de Amsterdamse Esnoga op steenworpafstand. Te toevallig om waar te zijn.
Gefouilleerd
Nederland was overigens door de Israëlische regering gewaarschuwd. Israël stuurt vliegtuigen om Israëli’s te repatriëren en leidt een coördinatiecentrum om deze ramp in goede banen te leiden.
Ik zie een bericht van een vriend: “De NOS weet te melden ”Woede in Israël over geweld tegen Israelische supporters in Amsterdam”. Hier in Nederland is niemand boos?”
Gelukkig heeft premier Schoof de antisemitische aanvallen in Amsterdam direct veroordeeld. Ik kreeg een bericht van een kennis: “Een vriend werd op het Leidseplein in Amsterdam aangehouden door een groep zwartgeklede mensen, die eisten dat hij bewees, dat hij niet Joods/Israëlisch was en werd daarna door hen “gefouilleerd”. Hij belde naar 112 maar er werd gewoon opgehangen”.
Ontzet
Mijn vrienden in de synagoge hier in Israël waren ontzet. Danny liet mij een verklaring van Rabbijn Zwi Hirsch Kalischer (1795-1874, Polen) zien op Jesaja (56:7): “hem breng Ik naar mijn heilige berg, hem schenk ik vreugde in mijn huis van gebed. Zijn offers zijn welkom op Mijn altaar. Mijn Tempel zal heten ‘Huis van gebed voor alle volkeren’. Zo spreekt G’d , die bijeenbrengt wie uit Israël verdreven waren; Ik breng er nog meer bijeen dan al bijeen gebracht zijn”.
Eerste stadium: 1967
Het bijeenbrengen naar de heilige berg is het eerste stadium en gebeurde al in 1967 toen we de Tempelberg terugkregen. Maar de religieuze autoriteit werd toen door Mosje Dajan overgedragen aan de Waqf, de islamitische raad.
Tweede stadium: twee maanden geleden
“Hem schenk ik vreugde in mijn huis van gebed” betekent dat wij daar rustig mogen komen bidden, hetgeen pas de laatste maanden op de Tempelberg mogelijk is geworden nu de politie streng optreedt tegen de aanvallen op Joden die zich op de Tempelberg tot het Opperwezen richten. Dit stadium wordt al voorspeld in de Midrasj, de achtergrondverklaring op de Bijbel.
Bidden op de Tempelberg was voor Joden verboden
Joodse gebeden waren taboe, hier notabene midden in Israël. Joden waren daar niet gewenst en werden fysiek en verbaal aangevallen. De Waqf was – om het eufemistisch uit te drukken - niet echt joodsvriendelijk. Er waren constant relletjes op de Tempelberg. Nu lijkt het eindelijk rustig te zijn. We hopen dat dit zo blijft.
Derde stadium
“Zijn offers zijn welkom op Mijn altaar” betekent dat er in de nabije toekomst – als begin van de uiteindelijke verlossing - een enkel altaar gebouwd zal worden op de Tempelberg waar offers gebracht kunnen worden maar er zal nog geen sprake zal zijn van een Tempel.
Vierde stadium
“Mijn Tempel zal heten ‘Huis van gebed voor alle volkeren’” betekent, dat uiteindelijk de Tempel zal verrijzen en voor alle volkeren als een gebedshuis zal zijn. Wij zijn niet egoïstisch of egocentrisch. De Messiaanse tijden zijn er voor iedereen. Dan zal de lang verbeide wereldvrede ‘uitbreken’ waarin eindelijk de oorlog en agressie uit de wereld gebannen zal worden.
Vijfde stadium:
Dit stadium is eigenlijk al meer dan anderhalve eeuw geleden in werking gezet en verloopt tegelijkertijd met de vier deelse ‘bevrijdingen’. “Zo spreekt G’d, die bijeenbrengt wie uit Israël verdreven waren; Ik breng er nog meer bijeen dan al bijeen gebracht zijn”.
G’d heeft al velen naar Israël gebracht. Het is een proces dat al zeer lang aan de gang is maar nu verhevigd wordt door de steeds toenemende dreiging, zoals op dit moment in Nederland.
Wat we meemaken is het tergend langzame maar in-trieste naderend einde van de ballingschap, die nu al bijna 2000 jaar duurt. Het antisemitisme stijgt in een onverwacht snel tempo met uitwassen als de huidige pogrom.
G’d zal ons bewaren en behoeden, alle slachtoffers helen en onze gijzelaars hier behouden terugbrengen.
Gelukkig dat Israël acuut en kordaat optreedt. We mogen er trots op zijn, dat we een eigen vader- en moederland hebben.