Fotograaf Noam Chen: "Israël staat centraal in mijn werk"
Door Tal Hartuv -
12 oktober 2021
In een wereld die overloopt van de digitale plaatjes, waarmee iedereen met zelfs maar een smartphone mee kan concurreren in de wereld van fotografie, is het niet makkelijk om een van de besten te zijn. Maar Noam Chen is precies dat: één van de beste.
Geliefd
Of het nu gaat om het vastleggen van prachtige stedelijke landschappen, zeldzame woestijndieren, intrigerende portretten of een ingenieuze overvloed aan architectuur, de bekroonde jonge Chen is hard op weg om een van de meest geliefde fotografen in Israël en over de hele wereld te worden. Zijn foto’s van wereldklasse zijn terecht gepubliceerd in tijdschriften in Israël, Europa, Noord-Amerika en zelfs in de geliefde National Geographic.
Toen hij er amper een dag ouder dan 30 uitzag, was hij al tot officiële fotograaf van Jeruzalem voor het Israëlische Ministerie van Toerisme opgeklommen. Een van de spraakmakende gebeurtenissen die hij documenteerde, was het eerste bezoek van paus Franciscus aan Jeruzalem. Daarnaast hebben popmuzikanten Mariah Carey en Gladys Knight zijn werk ook bij naam op hun sociale media-accounts vermeld.
Misschien wel zijn meest ontroerende werk was een fotoshoot in het vernietigingskamp Auschwitz-Birkenau. Dit was voor hem meer dan alleen maar een project. Als zoon van de 3e generatie van Holocaustoverlevenden legde deze shoot zijn eigen persoonlijke reflecties vast. Het is niet verbazingwekkend dat zijn project viraal ging en zelfs voor een wereldberoemde fototentoonstelling in Colombia met als thema ‘herinnering en veerkracht ’werd geselecteerd. Tot op de dag van vandaag blijft de tentoonstelling te zien als onderdeel van de permanente collectie van het museum. Na de historische Abraham-akkoorden van 2020 tussen Israël en de Verenigde Arabische Emiraten, werd Chen ook de eerste Israëlische en Joodse kunstenaar die zijn werk op de website van de Arabian Gallery liet zien.
Het Joodse volk moet zich bewust zijn van het wonderbaarlijke, namelijk dat ons volk naar het land terugkomt na tweeduizend jaar ballingschap.
Iedere artiest die erin slaagt succes te hebben in deze moordende wereld heeft een grote dosis inspiratie nodig. Noam haalde de zijne uit zijn thuisland waar hij zielsveel van houdt en uit zijn brede kennis van de geschiedenis van Israël. Het gaat voor Noam niet alleen om fotografie of geschiedenis, maar ook om heiligheid. Simpelweg aanwezig zijn op een plek waar onze Bijbelse voorouders duizenden jaren geleden wandelden en baden, is zijn grootste inspiratiebron. Zijn streven is om over te brengen dat wie we ook zijn, we er goed aan doen om te weten waar we vandaan komen.
Israël centraal
De staat Israël staat centraal in het werk van Chen. Het belang van ons kleine landje mag volgens hem nooit over het hoofd worden gezien. Het Joodse volk moet zich bewust zijn van het belang van eenheid en van het wonderbaarlijke, namelijk dat ons volk naar het land terugkomt na tweeduizend jaar ballingschap. Zoals Chen het ziet, is de diepe kennis van iemands wortels een opdracht om het historisch recht op het land nooit te vergeten of op te geven.
Veel mensen zijn nog niet in Israël geweest, maar zouden het wel graag willen bezoeken. De foto’s van Chen stellen hen in staat om het Heilige Land enigszins te ervaren. Reacties op zijn werk komen in een stroom van hartverwarmende berichten van aanmoediging en dankbaarheid. Met een oprechte liefde voor zijn land en zijn mensen is fotografie voor Chen meer dan een baan gebleken. De kracht in zijn beelden is aanstekelijk voor iedereen, en Israël wordt – voor de verandering – eens in het positieve licht waarnaar het zo verlangt bekeken.
Meer zien van fotograaf Noam Chen? Neem eens een kijkje op zijn website!