Sluiten

Zoeken.

Artikelen

Activiteiten

Kennisbank

Podcasts

Projecten

Publicaties

Videos

Overig

Achtergrond

Terug naar overzicht

Islam: de zware steen van Jeruzalem

Door Klaas de Jong - 

2 juli 2024

F230401JA33

Het complex van de Al Aqsa-moskee in de oude stad van Jeruzalem. | Foto: Jamal Awad, Flash90

Dominant in het beeld van de oude stad van Jeruzalem is de blinkende Rotskoepel. Dankzij een gift van koning Hoessein van Jordanië, een nakomeling van Mohammed, is het koepeldak sinds 1993 bedekt met echt goud. Het geeft aan hoe belangrijk dit oude heiligdom is geworden voor de islam. Het speelt dan ook een hoofdrol in de eindtijdvisie van deze godsdienst. Maar ook voor jodendom en christendom is Jeruzalem dé plaats! Onze aandacht wordt nu gericht op Gaza maar Jeruzalem is het einddoel van Hamas. Het is door gebrek aan kennis van de islam voor ons westerlingen vrijwel onmogelijk om ons in te leven in hun visie.

Op Moria, de Tempelberg

De Rotskoepel is na de Ka’abah in Mekka het oudste heiligdom van de islam. Al kort na de dood van Mohammed in 632 veroverde kalief Abd al-Malik Jeruzalem en liet er in 691 de Rotskoepel bouwen. De locatie was heel bewust gekozen: de berg Moria waar ooit Abraham zijn zoon Isaak op een altaar vastbond en waar later Salomo de Tempel bouwde. Sinds midden vorige eeuw worden die feiten verdoezeld. De grootmoefti van Jeruzalem beweerde in 2015 zelfs dat er nooit een Joodse tempel had gestaan maar een duizend jaar oude Arabische inscriptie op de moskee van Umar nabij Hebron levert het bewijs dat de Rotskoepel bewust op op de plek van Salomo’s Tempel werd gebouwd.

Mohammed had tijdens zijn leven grote tegenstand van de Joden die vanuit de Schriften hem wezen op de grote verdraaiingen van de geschiedenis. De bouw van de Rotskoepel op de Tempelberg moet voor de moslimstrijders een overwinningsteken op de Joden zijn geweest.

De Rotskoepel waarschuwt christenen

Ook de christenen wilden niet naar Mohammed luisteren. De profeet van Allah beweerde, dat Jezus (Isa) weliswaar een profeet was maar dat Hij niet werd gekruisigd en niet Gods Zoon was. Bij de kruisiging zou een andere man zijn plaats hebben ingenomen. Isa werd in de hemel opgenomen volgens Mohammed en keert terug na de komst van de Dajjal, de leugenprofeet. Op de buitenkant en op de binnenmuren van de Rotskoepel zijn Koranteksten aangebracht die de christenen waarschuwen dat Allah geen zoon heeft. De teksten zijn geschreven in het Arabisch, want dat is officieel de enige taal waarin de Koran kan worden bestudeerd. Toch zijn er wel vertalingen van deze teksten beschikbaar en het is voor ons een belangrijke waarschuwing als we de boodschap leggen naast 1 Johannes 2 en 4.

Jeruzalem in de eindtijd van de islam

Na het ontwaken van de islam door de Arabische revolutie in 1917 neemt de aandacht voor de eindtijd met de leugenprofeet Dajjal, de komst van de Mahdi en de terugkeer van Isa (Jezus) sterk toe. Ook al zijn er binnen de islam verschillen in visie toch speelt Jeruzalem, Al-Quds, hierin een hoofdrol. Te midden van alle aandacht voor Gaza is de ‘bevrijding’ van deze heilige stad het hoofddoel. Het gaat niet alleen om de Rotskoepel maar ook om de naastgelegen Al Aksamoskee. Ayatollah Komeini stelde in 1979 de ‘Al-Quds dag’ in op de laatste vrijdag van Ramadan. Die dag wordt nu wereldwijd gehouden als protest tegen de Israëlische bezetting van Jeruzalem.

Hebben wij nog visie?

In de tijd van Johannes de Heer was er grote belangstelling voor de eindtijd met de komst van onze Heer Jezus. De oprichting van de staat Israël in 1948 gaf nieuwe impulsen maar ook verdeeldheid. De wederkomst van onze Heer is inmiddels sterk verflauwd. Tegenover een oplevende islam staat een lauwe christenheid, die bereid lijkt om Israël op te offeren voor eigen vrede. Is het niet verbijsterend om te zien hoe onze media nu vol zijn van leugens over Joden en Israël? En is het niet opvallend hoe weinig tegengeluid er komt van uit de kerken? De apostelen Johannes en Paulus waarschuwden voor de dwaalleer in de eindtijd en de profeet Zacharia waarschuwde dat Jeruzalem een zware steen zal zijn voor de volken. Moeten wij niet wakker worden?

Klaas de Jong

De auteur

Klaas de Jong

Klaas de Jong is auteur en uitgever bij Uitgeverij Toetssteen.

Doneren
Abonneren
Agenda