Sluiten

Zoeken.

Artikelen

Activiteiten

Kennisbank

Podcasts

Projecten

Publicaties

Videos

Overig

Antisemitisme

Terug naar overzicht

Jodenhaat: neiging tot zelfmoord

Door Ds. Henk Poot - 

21 augustus 2024

bijlage 0701 - F081228LM07

Uit afkeer en haat van Israël wordt de Israëlische vlag verbrand. | Foto: Flash90

Iemand zei laatst tegen me: “Liefde voor Israël moet elke generatie opnieuw bevochten worden. Jodenhaat niet. Die is er altijd en steekt altijd weer zijn kop op.” Ik denk dat dat waar is.

Maar de vraag is: waarom dat zo is? Wat schuilt daarachter? Professor Van Praag concludeert in zijn boek over Jodenhaat en antizionisme dat het uiteindelijk een waan is. Hij heeft er geen andere verklaring voor.

Antwoorden?

Het is buiten proporties, irrationeel, absurd! In China worden meer dan een miljoen islamitische Oeigoeren verdrukt. In Myanmar gebeurt hetzelfde met meer dan een miljoen Rohingya en nergens zijn zij die vluchten welkom. Het is blijkbaar niet interessant en erg genoeg om universiteiten te bezetten of luidkeels de straat op te gaan, maar als Israël probeert zich te ontdoen van Hamas wordt geschreeuwd om de vernietiging van de Joodse staat!

Je kunt proberen toch een antwoord te vinden. De enorme schuldenlast van Europa na eeuwenlange Jodenhaat die is uitgelopen in de moord op zes miljoen Joden is er een. Hoe ga je daar mee om? Door te wijzen op de staat Israël en te zeggen: “Jullie doen hetzelfde…, dus.” Een Jood zei eens: “Ze vergeven ons Auschwitz nooit!”

Een ander antwoord is jaloezie. Om het Bijbels te zeggen: zijn het de tranen van Esau en de afkeer van Ismaël? Is het de afgunst van de wereld van de islam? Dat hoe je het ook wendt of keert, Israël de enige democratische staat in het Midden-Oosten is, ook voor druzen en Arabieren! En dat de Joden, die hún God aanbidden en zich niet onderwerpen aan Allah, zich wonderwel handhaven als een eiland van vrijheid in een zee van Jodenhaat.

Is het dat sentiment wat ook in het merg van het christendom schuilt? Dat christenen eigenlijk beter, vromer, vruchtbaarder zouden moeten zijn dan de Joden en dat de christelijke kerk in Gods plan met deze wereld eigenlijk de hoofdrol zou moeten spelen? Niet Jeruzalem, maar Rome? En dat God blijkbaar nog steeds in de bedding van Israël Zijn weg gaat naar de komst van Zijn Koninkrijk? Dat dát maar moeilijk te verteren is en dat dát misschien de reden is dat menig kerkgenootschap er geen enkele moeite mee heeft Israël los te maken van zijn land en zonder blikken of blozen Jeruzalem overdraagt aan de islam, onder het mom van internationaal recht (lees: de mening van de wereld)?

Slachtoffer van de Joden

Het is opmerkelijk dat de wereld zich altijd weer manoeuvreert in de rol van slachtoffer van het Joodse volk. In het christendom waren de Joden vooral de moordenaars van Jezus. ‘Als ze dat al met Jezus deden, hoeveel te meer zullen ze het doen, met ons, met de volgelingen van Jezus!’ Zo werden zij ervan beschuldigd de oorzaak van de pest te zijn die in de middeleeuwen door Europa raasde.

Later, toen de invloed van het christendom afnam, was het vooral hun ras dat een bedreiging vormde voor de beschaafde wereld. Het is zij of wij, werd het Duitse volk voorgehouden. Joden zouden achter de wereldhandel zitten, achter het kapitaal, of zij werden gezien als de bedenkers van het communisme. En nu zijn ze blijkbaar hét duidelijke voorbeeld van het blanke kapitalisme, dat dan tussen de regels door ook nog oorzaak is van de klimaatcrisis.

Vandaar dat er een giftig mengsel gebrouwen wordt van klimaatactivisten en mensen die gillen: ‘From the river to the sea’. Het is inderdaad een absurde waan. Boze jongelui die zich met een sjaal van Arafat vastplakken aan het asfalt en om de moord van alle Joden in Israël roepen.

Het echte antwoord

Maar de echte absurditeit ligt in iets anders. Er is nóg een antwoord, dat van Psalm 2. Op de vraag van David waarom de naties zo’n afkeer hebben van Israël, geeft de Heere dit antwoord: Het gaat niet om Israël maar om Mij en Mijn gezalfde. Het is de haat van de mensheid tegen God!

Laten we het eens op een rij zetten. Israël is door God geformeerd om Hem te dienen en te eren (Jesaja 43:7). Dat heeft het Joodse volk als enige volk eeuwenlang gedaan! Met Zijn oogappel Israël, met het Joodse volk als de Knecht des Heeren is God op weg naar Zijn Koninkrijk. Paulus brengt in het begin van Romeinen 9 onder woorden wat dat betekent. De Joden zijn Gods kinderen, God doet Zijn heerlijkheid in het midden van Israël wonen. Voor hen zijn de verbonden en de beloften, de eredienst, Gods geboden en Zijn Woord, van hen zijn de aartsvaders en uit hen is de Messias!

De wereld heeft Gods Woord ontvangen uit de hand van Israël, zonder Joden hadden we van het Evangelie niet eens gehoord. Dat de wereld gered wordt en het licht ziet, is iets wat God de Joden en niemand anders beloofd heeft. Een Jood heeft de zonden van de wereld gedragen en een Jood zal komen om de wereld te oordelen!

De Heere heeft Zich in Israël geopenbaard als Immanuël. Gods Zoon is besneden en draagt het teken van Gods verbond. Het is ten slotte een Jood die de volkeren zal oordelen en Die vanuit Jeruzalem deze wereld zal regeren, en de naties zullen zich naar Sion keren om de God van Israël te aanbidden en daar Zijn woorden te ontvangen.

Een wereld die van God vervreemd is, een samenleving waarin mensen zichzelf in het middelpunt gezet hebben, ergert zich met een grondeloze haat aan Gods uitverkoren volk. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de overste van de wereld, de geestelijke boosheden in de hemelse gewesten, de demonische goden die zijn afgedankt of die uiteindelijk zullen verdwijnen. Jodenhaat is opstand tegen God.

Jodenhaat is rebellie en afkeer tegen een God die deze wereld nochtans liefheeft en blijft uitnodigen om Hem te eren en binnen te komen in de atmosfeer van Zijn genade en liefde. En de Heere blijft het zeggen, ook tegen de kerk: wie Abram zegent, zal gezegend worden. Daarom is Jodenhaat uiteindelijk de absurde neiging tot zelfmoord, de neiging van de wereld om zichzelf te vernietigen.

Dit artikel komt uit de bijlage 'Antisemitisme' van de krant Israël Aktueel. U kunt zich gratis abonneren op onze krant of de bijlage afzonderlijk downloaden via de onderstaande knop.

henkpoot-1024x1024

De auteur

Ds. Henk Poot

Ds. Henk Poot spreekt als Israëlpredikant in heel Nederland over Gods plan met Israël. Voor de Israëlcursus gaat hij in op de betekenis van Jeruzalem voor de wereld en ons...

Doneren
Abonneren
Agenda